Vitamin D

Vitamin D hraje roli v metabolismu minerálů, a to vápníku a fosforu. Je tedy obzvláště důležitý pro zdravé kosti a zuby. Jeho funkce je však daleko širší, jelikož při jeho nedostatku se mohou projevit symptomy jako jsou:

  • poruchy imunity a častější infekce,
  • únava a psychické obtíže jako deprese,
  • bolesti kosterního a svalového aparátu,
  • vypadávání vlasů,
  • komplikované hojení poranění.

Chcete-li jít více do hloubky, můžeme si uvést další informace. Existuje několik forem vitaminu D. Účinnou formou je vitamin D3 (cholekalciferol).

Doplňování vitaminu D

Stačí vitamin D ze slunce?

Vitamin D je tvořen v kůži, na kterou dopadá sluneční světlo (včetně potřebného UV záření), a díky dalším metabolickým procesům v játrech a ledvinách. Pro takovou tvorbu je nezbytná určité spektrum a síla UV záření (UVB forma). V některých zeměpisných šířkách a v závislosti na ročním období (obzvláště v zimních měsících) není síla slunečního záření taková, aby zajistila dostatečnou tvorbu vitaminu, a proto je někdy nutná alespoň přechodná suplementace.

Pro ČR zhruba platí, že 15-30 minut slunečního záření (kolem poledne) denně může produkovat dostatek vit. D v období od února/března do října/listopadu, po zbytek roku je vhodné vitamin doplňovat.

Doporučená denní dávka

  • ve věku pod 70 let je 600 UI,
  • nad 70 let doporučováno 800 UI.
  • Avšak jiné zdroje doporučují až 2000 UI denně (pokud nejsme dostatečně vystaveni slunečnímu záření).

Pozn.: mezinárodní jednotka (UI) odpovídá 0.025 mikrogramům pro vit. D (cholekalciferolu).

Předávkování je možné

Pozor vitamin D je rozpustný v tucích, a proto je možné se jím předávkovat. Nepoužívejte ho tedy v nadbytečném množství.

Vhodné zdroje:

NutritionFacts.org: doporučení pro příjem živin + suplementace vitaminu D

Suplementace vit. D u žen s diabetem 2. typu zlepšuje náladu

image_print
Share

Napsat komentář