Veganská zkouška

Veganská zkouška je osobní výzva Fitness trenéra Romana Štíchy, který na vlastní kůži zkouší a na 100 % dodržuje veganskou stravu (popis níže). Cílem je zjistit jaký má tato strava vliv na člověka v delším časovém období (min. 30 dní). Zaměřuje se zejm. na tato témata:

  • Jaká jídla je možné jíst a jak vypadá jídelníček?
  • Jak se mění tělesné složení? Je to dobrý způsob pro hubnutí?
  • Jaký je vliv na sportovní výkon, mohou rostlinnou stravu dodržovat i sportovci?
  • Jaké jsou zdravotní výhody a nevýhody?
  • Jak se člověk cítí při této stravě?

Videozáznamy a fotky na YouTube a Instagramu.

Proč jsem do toho šel

Veganská zkouškaPoslední měsíce jsem velkou část své pozornosti zaměřil na tzv. celistvou rostlinnou stravu a její výhody. Konkrétní pozitivní vlivy na zdraví mi jsou známé již dlouho, ale i tak mě čekala další překvapení. Výsledky některých vědeckých studií odhalují riziko stravy živočišného původu, a to i v poměrně málem množství.

Asi si řeknete, že když to nepřeháníte s tučnými jídly, máte méně červeného masa a jíte spíše libová kuřecí prsa, tak to přeci musí být bez problémů. A co mléko, sýry a jogurty? Vždyť ty potřebujeme, je to tak? Ukazuje se, že i střídmá konzumace živočišných výrobků zvyšuje riziko určitých onemocnění. Jsem odpůrcem radikálních a extrémních řešení, i proto jsem byl dost kritický vůči stravě jako je např. veganská. Ovšem mnoho lidí, včetně odborníků a sportovců, dokazuje, že rostlinná strava není žádný extrém – ba naopak extrémem je současná strava většiny populace vyspělých zemí. Zdá se, že přibývají argumenty, které mě o správnosti rostlinné stravy přesvědčují. Dokonce osobně znám skvělého maratonce (Jakub Hurych), který takovou stravu vlastně drží již dost dlouhou dobu a který je nezřídka mezi vítězi závodů.

Co s tím? Nezbývá než to vyzkoušet. Ano, jdu do toho! Chci vědět, jak se žije se stravou, která je zcela založena na rostlinách (tomu odpovídá veganská strava). Jsou-li tu zdravotní nebo jiné benefity, tak je chci získat do svého života Budu se snažit o rozmanitou stravu, to je klíč k úspěchu. Rozmanitost totiž zajišťuje dostatek všech živin. I nadále hodlám udržovat svojí kondici v posilování i běhání, podle všeho by tomu tato strava neměla vadit. Budu se učit novým receptům, protože si na svém jídle chci pochutnat. Budu se co nejvíce vyhýbat tomu, co není prospěšné (takže žádné smažené hranolky a cibulové kroužky ve strouhance, určitě existují lepší veganská jídla). Když jde o zdraví, nic mě mě nezastaví. Stačí se odhodlat a nebránit se novým věcem.

Veganská strava

Vhodná struktura jídel při rostlinné stravě

Složení je v podstatě stejné jako u celistvé rostlinné stravy.

Co vylučuje z jídelníčku:

  • Maso, včetně ryb
  • Mléko
  • Mléčné výrobky – sýry, jogurty, tvaroh, tvarohové pomazánky, máslo atd.
  • Vejce
  • Vnitřnosti jako jsou játra, ledvinky apod.

Strava se skládá z:

  • Zelenina – listová zelenina (saláty ledový, hlávkový, římský, rukola, polníček, špenát, řapíkatý celer…), rajčata, brambory, sladké brambory (batáty), červená řepa, mrkev, celer, zázvor, ředkvičky, dýně, zelí, brokolice, květák, kapusta…
  • Ovoce – jablka, hrušky, banány, citrusové plody, švestky, broskve, nektarinky, meruňky, mango…
  • Obilniny a tzv. pseudoobilniny (zejm. celozrnné) – rýže, jáhly, bulgur, kuskus, těstoviny, pečivo, kukuřice, pohanka, quinoa (merlík čilský), amaranth (laskavec)
  • Luštěniny – fazole, cizrna, čočka, sója, hrách
  • Ořechy (nesolené, nepražené!) – vlašské, lískové, kešu, para, mandle, pekanové, maccadamia
  • Semínka – slunečnicová, lněná, sezamová, dýňová, chia, konopná, mák

Sledujte video-blog na YouTube

Jak pokračuju s veganskou zkouškou, jaká volím jídla, jsou problémy, jak se mění výkony při cvičení? Na YouTube kanálu FitRoS jsou ke shlédnutí záznamy z veganské zkoušky.

Veganská zkouška na YouTube

Instagram

Na Instagramu FitRoS.cz můžete sledovat zejména fotky jídel, které jsem v rámci této zkoušky zařadil do jídelníčku.

#veganskazkouska

Údaje o mně

VÝCHOZÍ HODNOTY na začátku Veganské zkoušky (1.9.2016)

  • Hmotnost: 72 kg
  • Výška: 170 cm
  • Krevní tlak: 110/70
  • Klidový tep: 57/min
  • Lipidy v krvi: viz graf níže

SPORTOVNÍ ČINNOST v průběhu výzvy

  • Běhání na střední tratě (8-15 km)
  • Trénink na půlmaraton (který jsem zaběhl o měsíc později, stále na rostlinné stravě)
  • Posilování s vlastní vahou (kalisthenika)
  • TRX
  • Silová cvičení se závažím

VÝSLEDNÉ HODNOTY Veganské zkoušky (30.9.2016)

  • Hmotnost: 68,5 kg (úbytek 3,5 kg – zejména vyrýsování)
  • Krevní tlak: 115/70 (zanedbatelný rozdíl)
  • Klidový tep: 52/min (úbytek 5 tepů/min, významný rozdíl, jistě i díky běhání)

ZMĚNA LIPIDŮ (TUKŮ) V KRVI

Došlo k významnému zlepšení hladin cholesterolu a triglyceridů v krvi. Tyto látky mají těsnou souvislost s onemocněním srdce a cév, které je nejčastější příčinou úmrtí v ČR, Evropě i USA.

Graf – změny lipidů v krvi

Závěrečné video a shrnutí

Jak to pokračovalo

Ve skutečnosti se měsíční experiment prodloužil až do prosince 2016, během této doby jsem nepřijímal žádné živočišné produkty. V prosinci přišel vánoční kapr a kuřecí vývar. Další měsíce v roce 2017 jsem stále dodržoval zásady celistvé rostlinné stravy (s tím už nikdy nepřestanu). Momentálně tvoří více jak 90 % mé stravy rostliny, avšak během zvláštních příležitostí (oslavy, návštěvy, ochutnávání, svátky) si dám i sýry nebo maso. Kravské mléko jsem vyřadil úplně, místo toho nyní používám sójové mléko (nejvíce do snídaně).

 

image_print
Share

Napsat komentář