Jídla na způsob kari – obecný postup

posted in: Recepty, Výživa | 0
Pepř, římský kmín, kurkuma a chilli koření

Kari je nejen koření, ale i pojmenování pokrmu z indické kuchyně. Vlastně jde o celou pestrou škálu jídel, které se liší použitými ingrediencemi. Velmi jsem si tento způsob oblíbil a často tak vařím. Proto jsem shrnul postup, kterým se při přípravě řídím. Pro celistvou rostlinnou stravu je kari skvělým způsobem, jak dodat jídlům skvělou chuť a aroma.

Jak na to?

Základ tvoří na rostlinném oleji osmažená cibule (1-2 ks). Použijte větší a hlubší pánev, nejlépe s nepřilnavým povrchem. Množství oleje volte podle toho, kolik porcí děláte. Osobně to odhaduji a přidávám tak, abych měl na začátku dobře promaštěné dno pánve (ale ne tak moc, aby cibule vyloženě plavala). Běžně se olej dává v poměrně velké míře, aby se v něm koření pěkně rozpustilo, ale můžete zkusit menší množství. Vhodný je řepkový olej, někdo užívá i kokosový.

Dále přidáváme ingredience dle receptu (nebo podle toho, co zrovna máme doma). Směs koření je popsána níže. Existuje mnoho variant, které můžete zkusit, zde jsou některé nápady.

  • Mrkvové kari – zvlášť v hrnci uvařte na kolečka nakrájenou mrkev, pak ji tyčovým mixérem umixujte a přidejte do připraveného základu. Je dobré nechat několik nerozmixovaných kousků, pro strukturu jídla.
  • Dýňové kari – připravíme podobně jako mrkev (uvařit a rozmixovat).
  • Zeleninové kari – přidejte nakrájená rajčata (nebo rajčata z konzervy) a nakrájenou zeleninu, např. cuketu a papriku. Zeleninu můžeme krátce smažit na cibulce a dále ji vaříme nebo dusíme (vodu přidejte dle potřeby).
  • Kokosové kari – do některých z uvedených variant dejte kokosové mléko (200-300 ml), dodá typickou chuť.

Společně s tím přidáme koření. V různých směsích se používá zázvor, česnek, kurkuma, koriandr, římský kmín (angl. cumin), pepř, chilli, kajenský pepř, muškát, skořice…

Příklad směsi koření: zázvor (strouhaný nebo nadrobno krájený), česnek, kurkuma (1 a půl lžičky), koriandr (půl lžičky), římský kmín rozdrcený (1 lžička), chilli (dle vlastní tolerance), pepř a sůl. Také lze použít připravené směsi, které se dají koupit a nabízí zaručený poměr koření – např. různé kari pasty, garam masala aj.

Jako zdroj bílkovin výborně poslouží luštěniny – čočka, fazole, skvělá je i cizrna, sója (tyto vyjmenované je potřeba předem namočit a pak uvařit) nebo výrobky z ní – tofu, sójové kostky, tempeh. Můžete přidat semínka nebo ořechy nebo je dát do misky a brát si až při jídle.

Přílohy používané u kari jsou rýže, jáhly, pohanka nebo brambory. Záleží na Vás.

Dobrou chuť!

Dýňové kari s kokosovým mlékem, bulgurem a dýňovými semínky
Kurkumové batáty s cizrnou a tofu
Čočkovo dýňový dhal s hnědou rýží, dýňovými semínky a tofu krémem

 

image_print
Share

Napsat komentář