Proč cvičit?

Treninky---Lets-work-togetherFyzická aktivita je rozhodně jedním ze základních kamenů plnohodnotného života. Naše těla byla stvořena pro to, abychom se hýbali, bez toho ztrácíme hladkou funkčnost organismu, který hrdě nazýváme člověkem. Málo pohybu vede ke ztrátě svalů, kostní hmoty, nepříznivým změnám metabolismu atd. Asi každý si přeje těmto negativním věcem zabránit. Avšak aktivním životem tomu nejen zabráníte, ale naopak jdete vstříc tolika kladným stránkám života – zdraví, zvýšená energie, chuť do života, pozitivní myšlení, sebevědomí, pěkný vzhled… mám pokračovat?

V bodech si můžeme naší snahu rozvést takto:

  • Pro zdraví – svému tělu uděláte velkou službu a budete vědět, že se na něj můžete spolehnout.
  • Pro krásu – když přijde na tvar postavy, většina lidí se chce cítit dobře a sebevědomě.
  • Pro skvělý pocit a dobrou náladu – po čase je cvičení skoro jako droga, euforie a nadšení po parádním tréninku je jedinečný pocit. Navíc cvičení pomáhá psychice i z dlouhodobého hlediska. Člověk se uklidní, tzv. „upustí ventil“ a srovná si myšlenky.
  • Pro přátelství – společné zájmy a přesvědčení Vám mohou pomoci získat a upevnit přátelství. Cvičení je výborným příkladem takového zájmu. Můžete mít parťáka na trénování, být součástí komunity kolem určitého sportu nebo se účastnit různých akcí jako jsou závody aj.
  • Pro smysluplné plnění volného času – někdy máme pocit, že v našem životě něco chybí, třeba nám cvičení pomůže zaplnit tuto díru a motivuje nás.

Jak začít cvičit?

Článek o tom, jak začít cvičit a vylepšit svůj dosavadní trénink.

Pohybové aktivity

Existuje rozmanité množství aktivit a dnes se můžeme setkat s mnoha způsoby trénování. Cvičení může být spíše preventivního rázu (zaměřené na zdravotní benefity), může se zaměřovat na maximalizaci sportovního výkonu nebo na tvarování postavy. Vždy rozvíjíme škálu schopností (vytrvalost, sílu a rychlost, také senzomotorické schopnosti). Způsob trénování je možno uzpůsobit tak, aby rozvíjel některou z těchto schopností více (např. běhání lze provádět jako vytrvalostní běh nebo jako sprint, intervalový trénink apod.). Pro každodenní život je vhodné kombinovat různé tělesné aktivity, být všestranný, cvičit pravidelně a hlavně se dobře bavit.

Technika cvičení

Cvičte správně, pilujte techniku a chtějte zdravý pohyb!

Zcela nepochybně je třeba provádět pohyb přirozeným a správným způsobem, nejen pro lepší výkon a předcházení zranění, ale i pro zlepšení problémů, které už třeba máte. Obzvláště v době, kdy jsou naše těla dlouhodobě vystavena jednostranné zátěži (dlouhé sezení, vynucené polohy při práci), je třeba cvičení vědomě kontrolovat a snažit se o nápravu špatných pohybových stereotypů. A jak na to? Musíte své tělo postupně učit a uvědomovat si jeho pohyby. Nejlepší je, když k tomu máte někoho, kdo Vás pravidelně opravuje a kontroluje. Na to je vhodné vyhledat odbornou pomoc. V mnohém pomůže správně vedené cvičení od trenéra, který se v této problematice vyzná. U těžších poruch je nutný rehabilitační odborník (např. fyzioterapeut).


Všechny příspěvky o Cvičení naleznete ZDE.

Share