Běh v zimě

posted in: Běhání, Cvičení | 0

Je zima, venku chladno, až mrzne, dokonce i sníh. Ale nemusíme jen sedět doma! Na sportování v nízkých teplotách si tělo zvykne. Je potřeba se však připravit psychicky a nenechat se odradit. Přípravu vyžaduje i šatník. Přináším vám pár osobních postřehů.

Jak se obléci? Musíme zvážit dva faktory. Prvním je nízká teplota spolu s větrem a sněhem (nebo deštěm). Druhým faktorem je to, že se při běhu zahřejete, což ovlivňuje i intenzita tréninku. Musíme tedy zvolit takové množství oblečení, abychom se „nepekli ve vlastní šťávě“, ale ani nemrzli. Ideální je, když na začátku pociťujete mírných chlad. Není potřeba tak teplé oblečení jako při klidné procházce. Nenoste tlusté bundy, spíše volte taktiku více slabších vrstev. Pokud se moc navlečete do oblečení, bude vám při pohybu horko a více se zpotíte. Osobně na tělo většinou volím tři vrstvy.

  • První a druhá vrstva – sportovní trička s dlouhým rukávem, je vhodné jako první vrstvu obléci funkční triko. Třetí (vrchní) vrstva nesmí profouknout, doporučuji sportovní bundu.
  • Tma přichází brzo, a proto po setmění nezapomeňte na reflexní prvky pro vaše bezpečí. Obzvláště pokud není sníh, který by odrážel zbytek světla, vezměte si i čelovku.
  • Většinou vystačí klasické elastické kalhoty. Při nižších teplotách pod bodem mrazu a při studeném větru je dobré ještě přes ně navléci kraťasy (obzvláště pánové :-)), nebo zvolit teplejší kalhoty.
  • Vezměte si vyšší ponožky, ale dejte pozor, aby na nohu dobře přiléhaly a nesjížděly, jinak si uděláte puchýře.
  • Obzvláště do sněhu nebo na mokré cesty jsou vhodné terénní (trailové) běžecké boty se vzorkem, ale vcelku obstojně se dá běhat v normálních a univerzálních botách.
  • Samozřejmě nesmí chybět čepice na hlavu a šála na krk (nebo mám oblíbený návlek na krk).
  • Při větru jsou dobré čiré brýle, pokud více svítí slunce a odráží se od sněhu, tak jsou příjemné brýle proti slunci.

Kde běhat? Chce to vyzkoušet a zkrátka vyrazit a zjistit, kde je cesta dobře udržovaná nebo vyšlapaná. Milovníci extrémnějších podmínek jistě ocení i náročnější úseky s vyšší vrstvou sněhu. V takových podmínkách se dostáváte do zóny silové zátěže na svaly dolních končetin. Hodně se zapojí kvadriceps, flexory kyčle i hýždě, protože se budete muset pořádně odrážet a zvedat nohy. Spolu s tím je spojena i vyšší činnost svalů, které zajišťují stabilitu trupu. Běh v hlubším sněhu však není dobrý pro lidi s vybočeným palcem, odrazy mohou zvyšovat námahu postiženého kloubu (mám vlastní zkušenost, ale někdy neodolám té sněhové výzvě).

Dýchání studeného vzduchu při středním tempu (kdy nejste tolik udýchaní) nedělá většinou problém. Pokud vám to vadí, navlečte si přes ústa (nebo až přes nos) šálu, vdechovaný vzduch pak není ostrý. Problémem může být kvalita ovzduší, a to zejména v místech hustšího osídlení. Proto si zkuste vybírat lokality, kde je méně smogu – pomoci může mapa Českého hydrometeorologického ústavu.

Nebudu nemocný? Ne, pokud to zpočátku nepřeženete. Tělo se postupně adaptuje na výkon, nižší teploty prostředí a zároveň se zlepšuje imunita. Začněte běhat kratší trasy v pomalejším tempu a další dny a týdny navyšujte obtížnost. Postupně vám zima přestane při běhání vadit.

Tak vzhůru na to!


Máte další tipy pro rozšíření tohoto článku? Napište mi email nebo zprávu na fb.

image_print
Share

Napsat komentář